الأحد، 3 أغسطس 2008

ميكانو


الصبار .. والموت .. والضحك
والتنشين على قلب البنت
البنت اللي فـِ قلب الصوره
البنت أم عيون مكسوره
وشفايف مفتوحه بورْب
على عالم م الود الصافي
ودقايق من ريحة البُن ..

أنا عارف إحساس الورده
لمَّا بتسقط فـِ الفنجان
التفكير فـِ الموت بيجنن
والتفكير بالضحك يِجن !!

والصباره بتفرد إيدها
علشان تمنعنا من البص ..

أنا واقف على طرف الدنيا
باتسلى بتكويم الشوك
أنا شايفك على طرف الآخره
بتكوم لي شقايق الورد ..

لو ممكن تفتح لي الباب
حَ اشكر لك جهدك واللهِ
واكتب لك فـِ قصيدة مدح !

لو ممكن تعشقني بصدق
من غير التهويم المايع
والتفكير فـِ البُعد الرابع
والتنطيط على خلق الله

حَ اشكر لك توحيد الشِّعري
بالمُتَخَيَّل فـِ الأساطير
بالمتجسد فـِ التفاصيل
بالصبار .. والموت .. والضحك



12/6/2000
نشرت بجريدة " إسكندرية المستقبل " الصادرة في 15 ـ 21 يناير 2001
اللوحة للفنان "بابلو بيكاسو"

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق